vineri, octombrie 19, 2007

Legi in educatia franceza...

Buna ziua,
azi nu voi face o prezentare a actualitatii din educatia franceza. Pantru ziua de astazi ceea ce imi propun este sa fac o trecere in revista a principalelor legi care guverneaza educatia franceza.
In ordine cronologica si istorica, principalele legi in educatia franceza sunt:

- 1795 Legea Lakanal

Sau... legea invatamantului public in Franta, stabileste infiintarea invatamantului elementar de stat, gratuit si obligatoriu. Se declara infiintarea unei scoli primare pentru o mie de locuitori. Invatamantul secundar se realiza in "colegii libere" (particulare) sau in "Scoli Centrale de Stat" - care trebuiau sa fie constituite cate una in fiecare judet (departament).
Legea este urmata de "Planul de Invatamant Daunou" 25 octombrie 1795. In invatamantul superior se constituie "Scoala centrala de lucrari publice" care devine apoi Scoala Politehnica, Scoala de Mine, Conservatorul de Arte si Meserii, Scoala de Limbi Orientale, diverse "Scoli de sanatate" (viitoare scoala de medicina) si "Biroul de longituni" (viitoare scoala de stiinte geografice).

- 1806 Legea Universitatii Imperiale

Pe data de 10 mai 1806 Napoleon creaza Universitatea Imperiala si consiliul acesteia, care are rol consultativ si jurisdictional. Universitatea Imperiala este de fapt o Universitate de Stat care se bucura de monopolul in invatamant si integreaza toate celelalte unitati scolare. In mod obligatoriu toti profesorii sunt membri ai acestei Universitati. Academiile, in numar de 27 sunt atasate Curtilor de Apel (juridic) si sunt conduse de catre Rectori.

- 1833 Legea Guizot

Dezvolta invatamantul primar si legalizeaza existenta scolilor particulare aducand in acelasi timp precizari asupra notiunii de scoala publica. Acestea sunt definite ca scolile care " sunt intretinute in totalitate sau in parte de catre Comuna, Judet sau de Stat". De asemeni fiecare Judet trebuie sa dispuna de o Scoala Normala pentru a pregati invatatorii. De asemenea aceasta lege bulverseaza invatamantul primar prin obligatia fiecarei localitati cu mai mult de 500 de locuitori de a infiinta o scoala primara (de baieti) si sa angajeze cel putin un invatator.

- 1850 Legea Falloux

Va anula monopolul universitar si va autoriza infiintarea de scoli congregationare (apartinand confesiunii catolice). Cele din urma se vor numi scoli libere deoarece statul nu va mai impune un program scolar strict, acesta fiind lasat la alegerea conducatorilor scolii, in principiu Biserica Catolica.

- 1867 Legea Duruy

Decide ca invatatorii si profesorii care predau in scolile publice sa nu fie clerici (Nb: In Franta Republicana se pune mare accent pe Laicitate.). Se modereaza astfel efectele legii Falloux realizand un echilibru intre invatamantul religios si invatamantul laic. De asemenea fiecare localitate care numara mai mult de 800 de locuitori era obligata sa infiinteze o scola de fete (invatamant primar si secundar) punandu-se astfel bazele unui invatamant gimnazial deschis fetelor. Pana in acel moment fetele aveau dreptul sa frecventeze cursurile scolii elementare. Invatamantul secundar pentru fete era realizat in "Pensioanele Scolilor Catolice" accesibile claselor sociale instarite. Nu se vorbeste inca de bacalaureat pentru fete, iar invatamantul superior este rezervat INCA doar baietilor.

- 1881 si 1882 Cele doua Legi Ferry

Reprezinta o serie de legi care generalizeaza in Franta "obligatia, laicitatea si gratuitatea" invatamantului primar. Se asigura de aici inainte egalitatea de acces la invatamant (luam in considerare sexul si clasa sociala). Chiar daca sunt cele mai cunoscute legi din invatamantul francez acestea nu presupun schimbari majore in litera legii. Schimbarea cea mai importanta este faptul ca se generalizeaza aplicarea cerintelor legislative. In fapt, se propunea gratuitate si obligativitate pentru invatamantul primar inca din anii 1795 dar abia acum in 1881-1882 se reuseste aplicarea lor pe intregul teritoriu al Frantei. Nu se mai vorbeste de Educatie Religioasa ci de Educatie Morala... Se realizeaza manuale scolare iar laicitatea invatamantului secundar incepe sa se extinda. Marele merit al Legilor Ferry este ca au fost aplicate in etape, fiecare etapa pregatind urmatoarea, ceea ce a facut ca opozitiile si rezistentele sa nu fie atat de dure ca pentru legile precedente.

- 1886 Legea Goblet

Continua laicizarea invatamantului in Franta, inceput cu legile precedente. Marele plus adus este "libertatea profesorilor in alegerea metodelor de invatamant". De altfel articolul 17 din Legea Goblet care facea referinta la acest lucru, este reluat in actualul Cod al Educatiei in Franta. Se continua cererea de a subventiona total scolile publice primare si secundare de catre localitati. Si se realizeaza pentru prima oara "Scoli Mixte".

- 1960 Legea Debré

Sau legea "Scolilor private sub contract" presupune realizarea unei unitati a programelor scolare. Scolile Private vor avea in schimbul unui contract cu Republica Franceza drepturi si obligatii in ceea ce priveste personalul educativ si mai ales programa de invatamant. Tendinta este de a integra invatamantul privat invatamantului public, asigurandu-se in acest fel egalitate de sanse si egalitate de acces tuturor elevilor dupa terminarea studiilor (secundare (gimnaziale). Se mentine libertatea fiecarei scoli in schimbul semnarii unui contract cu statul Francez. Acest contract prevede ca Educatia Religioasa va fi mentinuta in Scolile Private, profesorii acestor scoli vor fi formati ca si profesorii pentru scolile publice, iar Programa scolara va fi aceeasi ca in toate scolile publice. Cheltuielile pentru aceste "clase cu contract" vor fi asigurate de catre stat. Scoala privata nu mai are ca sarcina plata personalului didactic si cheltuielile de intretinere a claselor. Se face in acest fel un mare pas spre MODERNITATE in scoala franceza dar si in invatamantul international prin modelul oferit.

- 1984 Legea Savary

Sau legea asupra Invatamantului Superior Francez. Mentine marile principii ale legii din 1968 si are ca scop regruparea invatamantului superior in Universitati si "Scoli Inalte" (Nb: Grandes Ecoles) si organizarea acestora.

- 1989 Legea Jospin

Sau Legea de Orientare pentru Educatie prevede egalitate de sanse pentru fiecare elev din scoala franceza indiferent de localitatea unde studiaza. In acest fel se sustine invatamantul rural. Elevul trebuie sa decida el insusi asupra educatiei sale. El devine pentru prima oara un actor al propriei sale formari. Din punctul de vedere al organizarii se instaureaza ciclurile de invatamant (3 pentru primara, 2 pentru secundara). Colegiile si liceele trebuie sa intocmeasca pentru prima oara un Proiect al Unitatii Scolare, unde pot sa expuna obiectivele proprii. Se organizeaza de altfel Institutele Universitare de Formare a Profesorilor (IUFM), atasate Universitatilor. Marile dezbateri contemporane pleaca de la acesta lege care dupa cum afirma unuii autori a instaurat "deriva invatamantului in Franta" prin instaurarea in scoala a "legii elevului" si prin abolirea legii "profesorului". O alta mare problema in invatamantul francez este acest faimos "80%" din elevi cu diploma de bacalaureat care pare a lasa in urma competentele reale ale elevului de dragul atingerii cifrei preconizate de guvern.

- 2005 Legea Fillon

Propune un soclu comun de cunostinte, un contract personal de reusita scolara prin orientare profesionala realizata in clasa a-10-a (Nb. Numita in Franta 2-nde), burse de merit, etc. Totusi aceste prevederi au nascut manifestaii ale liceenilor in martie 2005 culminand cu blocajul din 7 aprilie cand au fost blocate 480 de licce dintr-un total de 2600.

- 2007 Legea autonomiei universitare

Prevede reusita studentilor si recucerirea unui locului meritoriu pentru cercetarea franceza. De asemenea aceasta lege se ocupa si de insertia profesionala a studentilor precum si de valoarea diplomelor franceze pe piata locurilor de munca. Acuzata de utilitarism, aceasta lege a fost adoptata totusi pe 12 iulie 2007. Aceasta presupune faptul ca se va realiza o ierarhizare a Universitatilor si deci a diplomelor acordate de catre acestea...

Hm... mie mi se pare ca am revenit la punctul de plecare... 1795... cand erau cateva scoli agreate de catre stat...

Mai multe pe site-ul http://www.education.gouv.fr

Sa aveti un sfarsit de saptamana cat mai agreabil,
Pe luni,
Colega dumneavoastra,
Ioana Ungureanu

2 comentarii:

Anonim spunea...

salut ioana
esti ioana ungureanu din sv?
eu sunt adriana din sv
te caut de mult timp pe net

juliette spunea...

Buna,
Numele meu este Iulia si am tot citit postarile tale, parandu-mi-se foarte utile si, deopotriva, interesante. Ma intrebam daca ai putea sa ma ajuti cu cateva informatii legate de invatamantul in Franta. Am nevoie de ele pentru o dizertatie cu tema " Integrarea invatamantului romanesc in invatamantul preuniversitar european", facand o paralela intre cel romanesc si cel francez. Mailul meu este julia18ro2002@yahoo.com
Multumesc mult